TÜBİTAK Girişimcilik Destek Programı (BİGG) Spor Ödülleri Töreni İstanbul’da Yapıldı

TÜBİTAK Girişimcilik Destek Programı (BİGG) Spor Ödülleri Töreni İstanbul’da Yapıldı utku.cetin
https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/bigg_spor_ana_0.jpg
TÜBİTAK BİGG Spor Ödülleri sahiplerini buldu, 1001 Spor Araştırmaları İkinci Çağrısı da açıldı.

İstanbul’da düzenlenen TÜBİTAK Girişimcilik Destek Programı (BİGG) Spor Ödülleri Töreni Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal’ın katılımıyla gerçekleşti.

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, TÜBİTAK BİGG Spor Ödülleri’nde yaptığı konuşmada, ”Bir müjdeyi sizlerle paylaşmak istiyorum. Bugün Gençlik ve Spor Bakanlığımızla birlikte spor araştırmaları programı kapsamında yeni bir çağrıya çıkıyoruz. Bu çağrıyla sportif faaliyetlerde karşı karşıya kalınan zorlukları ve güncel yönelimleri ele alan bilimsel araştırma projelerini destekleyeceğiz. Bu bilimsel çalışmaları Türk sporunun gelişimine entegre etmeyi amaçlıyoruz.

Aynı zamanda yakın zamanda ilk kez çıkacağımız gençlik araştırmaları çağrısı kapsamında yine Gençlik ve Spor Bakanlığımızla birlikte gençlerimizi 21. yüzyılın yetkinlikleriyle buluşturarak genç istihdamını güçlendirecek projeleri destekleyeceğiz. Gençlerimizin iyi oluşlarını ve toplumsal hayata katılımını hedefleyen araştırma projelerinin gerçekleşmesini sağlayacağız.

Gençlerimizde iklim ve çevre duyarlılıklarını, bilinçlerini artıracak politika ve uygulama modellerini geliştireceğiz. Bu iki programı geleneksel hale getirerek Türkiye yüzyılının mimarı gençlerimizin gücüyle Milli Teknoloji Hamlesi hedeflerimize daha hızlı ulaşacağız.” dedi.

“Büyüyen ve gelişen spor teknolojileri yeni nesil girişimlere fırsat penceresi oluşturuyor”

“Spor teknolojileri pazarının büyüklüğü, geçtiğimiz yıl yaklaşık 20 milyar dolarken, 10 yıl içinde 52,7 milyar dolara ulaşması öngörülmekte. Büyüyen ve gelişen spor teknolojileri, aynı zamanda inovasyon odaklı yeni nesil girişimlere fırsat penceresi oluşturuyor.” diyen Kacır, “Spor alanında proje yürüten Teknoparklarımızdaki 450 teknoloji girişimimize ve 1 Ar-Ge merkezimize vergisel destekler sunuyoruz. TÜBİTAK destek ve burs programları kapsamında spor alanında toplam 237 proje ve 871 bilim insanı ile gencimize 1,2 Milyar TL destek sağladık. Ülkemizi spor teknolojilerinde daha iyi noktaya taşımak üzere gerçekleştirdiğimiz çalışmalarımızda şüphesiz en önemli paydaşımız, destekçimiz,  “Millî Teknoloji Hamlesi” vizyonumuz doğrultusunda gençlerimizi odağımıza aldığımız her projede en az bizim kadar elini taşın altına koyan Gençlik ve Spor Bakanlığı’mız.” ifadelerini kullandı.

Bakan Kacır, “Spor bilimlerinde nitelikli bilimsel araştırma ve geliştirme kapasitemizi güçlendirmek üzere açtığımız TÜBİTAK Spor Araştırmaları Çağrısıyla sporun insan fizyolojisindeki etkilerinden yapay zekâ tabanlı destek sistemlerine kadar toplam bütçesi 62,7 milyon lira olan 30 projeye eş finansman sağladık. Yine Gençlik ve Spor Bakanlığı’mız ile beraber gerçekleştirdiğimiz artık başlı başına bir marka hâline gelmiş “BİGG SPOR Ödülleri Yarışması ile de teknoloji ve sporu bir araya getiriyoruz.  Girişimcilerin "spor teknolojilerine" yönelik yenilikçi fikirlerinin ticarileşmesini sağlıyoruz.” diye konuştu.

“İthal spor malzemelerinin yerlileştirilmesinden spor teknolojilerinde artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamalarına, büyük veri analizi uygulamalarından sporda sensör teknolojisine kadar 7 farklı kategoride 67 girişimimiz çağrıya başvurdu.  Yapılan değerlendirmeler sonrasında ilk 5 sırada yer alan girişimcilerimize 4,5 milyon lira destek sağlıyoruz.  Yürüttüğümüz fonların fonu ve eş finansman mekanizmalarıyla kamu kaynaklarının girişimcilerimiz için çarpan etkisi oluşturmasını sağlıyoruz.” Diyen Kacır, ”TÜBİTAK BİGG Spor Ödülleri töreni vesilesiyle bu kürsüden bir müjdeyi sizlerle paylaşmak istiyorum. Bugün Gençlik ve Spor Bakanlığımız ile birlikte spor araştırmaları programı kapsamında yeni bir çağrıya çıkıyoruz. Bu çağrı ile sportif faaliyetlerde karşı karşıya kalınan zorlukları ve güncel yönelimleri ele alan bilimsel araştırma projelerini destekliyoruz. Bu bilimsel çalışmaları, Türk sporunun gelişimine entegre etmeyi hedefliyoruz.” açıklamasında bulundu.

Bakan Kacır, “Yakın zamanda ilk kez çıkacağımız Gençlik Araştırmaları Çağrısı kapsamında Gençlik ve Spor Bakanlığımızla beraber, gençlerimizi 21. Yüzyılın yetkinlikleriyle buluşturarak genç istihdamını güçlendireceğiz. Gençlerimizin iyi oluşlarını ve toplumsal hayata katılımını hedefleyen araştırma projelerini destekleyeceğiz. Gençlerimizde iklim ve çevreye duyarlılıklarını, bilinçlerini artıracak politika ve uygulama modellerini geliştireceğiz. Bu iki programı geleneksel hâle getirerek de Türkiye Yüzyılının mimarı gençlerimizin gücüyle Milli Teknoloji Hamlesi hedeflerimize daha hızlı ulaşacağız.” değerlendirmelerinde bulundu.

“Sportif başarı için teknolojiye ihtiyaç var”

Törende konuşan Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın Bak, sportif başarı için teknolojiye ihtiyaç olduğunu belirterek, "Stantları dolaşırken çok mutlu oldum. Genç firmalarımızın dışarıdan çok büyük paralarla ithal ettiğimiz ürünleri yapmaları, yapmaya başlamaları gerçekten çok önemli. Ölçemediğiniz bir şeyi yönetemezsiniz." diye konuştu.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde son 22 yılda Türkiye'nin teknolojiye, AR-GE'ye yaptığı yatırımların artarak devam ettiğini kaydeden Bakan Bak, "Spor endüstrisi söylenen rakamlara göre 680 milyar dolar. Bu endüstrinin yaklaşık yarısı ekipman, teknoloji ve bunların kullanılmasını kapsıyor. Stantlarda çok başarılı çalışmalar gördüm. Bence çok önemli bir şey. Güzel işler yaptık." diye konuştu.

Türkiye'de bir spor devriminin yaşandığını vurgulayan Bak, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Sayın Cumhurbaşkanımızın sporun içinden gelmesi, sporu çok iyi bilmesiyle ilgili. Türkiye son 22 yılda statlar, salonlar, havuzlar, binlerce tesis kazandı. Bu tesislerin hepsi sporcularla dolmaya başladı. Ama buna ne lazım? Bu sporcuları çok iyi eğitmek için antrenörlere, teknolojiye ihtiyacımız var. Mesela yüzme havuzlarındaki dokunma teknolojisini dışarıdan alıyoruz. Çok pahalı. Bunları da geliştirmemiz lazım. Gençler gelecekte bu ülkede çok önemli işler yapacak hem sporda hem teknolojide. Ülkemiz çok daha güçlü olacak. Federasyonlarımıza, spor kulüplerimize de söylüyorum. Lütfen bu teknolojileri kullanmaya başlayalım, kullanalım."

“TÜBİTAK olarak firmalarımızın her zaman yanında olduk”

TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal da  yaptığı konuşmada “Bir yıl öncesine baktığımız zaman bakanlıklarımız himayesinde başlattığımız sürecin nereye evrildiğini görme şansımız oluyor. Teknolojileri görüyoruz. 67 başvuru oldu ve 15’i final aşamasına kaldı. Aynı zamanda spor araştırmaları çağrısını açmıştık. 30 proje desteklenmişti. Geçen seneyle karşılaştırdığımız zaman fuaye alanının bir kısmında teknolojileri görüyoruz 15 tanesi finale geldi ve bu girişimcilerimizi yürekten kutluyorum. Bu aşamaya gelene kadar birçok zorluktan geçtiler. Fuaye alanının diğer tarafında da desteklediğimiz 30 proje yer alıyor. Geçen sene sadece girişimcilerimiz vardı fuayede,  bu sene projelerimiz de var. Amacımız o projelerin fuayenin diğer tarafındaki girişimlere dönüşebileceğini göstermek ” dedi.

“15 tane firmamıza baktığımız zaman gerek ithal ikamesi, gerekse en son yeniliklerle birlikte kullanılması ve her yönden  geliştirmiş olduğu teknolojiyi sadece yurt dışındakinin benzerini yapıyorum değil onun üstüne ne koyuyorum noktasındaki almış olduğu heyecan ve sorumluluk.” İfadelerini kullanan Mandal büyük emek veren tüm girişimcileri tebrik ettiğini belirtti.

“Bu süreçte TÜBİTAK olarak firmalarımızı her zaman yanında olduk.” vurgusu yapan Mandal, “Bugüne kadar 167  milyon TL destek verdik ve onlar da girişime dönüştü. İnanıyorum ki bu firmalarımız da aldıkları desteklerle girişime dönüşecekler. Ben onları görünür kıldıkları için hem Sanayi ve Teknoloji Bakanımıza hem de Gençlik ve Spor Bakanımıza çok teşekkür ederim. Gelecek yılın hazırlıklarına başlamak için de kendilerinin talimatlarını almak üzere hazır olduğumuzu ifade ediyorum.” diye konuştu.

Türkiye’de ilk kez spor araştırmaları çağrısı açıldı

Gençlik ve Spor Bakanlığı ile TÜBİTAK, Türk sporunun gelişimine katkı sağlayacak bilimsel araştırma projelerini “spor araştırmaları çağrısı ” ile destekliyor. Gençlik ve Spor Bakanlığı ile TÜBİTAK 2021 yılında bir ilke imza atarak “bilimsel araştırma, girişimcilik ve gençlerde bilimsel farkındalığın artırılmasına ilişkin iş birliği protokolünü hayata geçirmişti. Protokol Bakan Bak ve Bakan Kacır’ın imzalarıyla yenilendi.

Yine 2021 yılında Türkiye'de ilk kez gerçekleştirilen spor araştırmaları çağrısına; 142 kurumdan 1651 akademisyen ve araştırmacı başvuruda bulundu. Spor bilimlerinin yanı sıra biyomedikal, sinirbilim, biyoteknoloji, mekatronik, psikoloji gibi farklı bilim alanlarında çalışma yapan 30 araştırmacı bu çağrı kapsamında desteklendi. Destek TÜBİTAK ile eş finansman sağlanarak gerçekleştirildi. Çıkılan ikinci çağrı ile yine sportif faaliyetlerde karşı karşıya kalınan zorlukları ve güncel yönelimleri ele alarak, Türkiye’nin spor alanında küresel arenada öne çıkması amaçlanıyor.  Söz konusu çağrı tören ile birlikte açıldı.

Ödül Alan Projeler

Yapılan konuşmaların ardından spor ve sporla ilişkili alanlarda yeni bilgi üretilmesi, yenilikçi yaklaşımların geliştirilmesi, teknolojik girişimciliğin desteklenmesi, spor teknolojileri alanında farkındalığın artırılmasına katkı veren firmalara ödülleri takdim edildi. 

Yarışmaya, “Spor teknolojilerinde artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları”, “Sporda yapay zeka uygulamaları”, “Sporla ilişkili istatistik ve büyük veri analizi uygulamaları”, “Bireysel ve takım takip-analiz sistemleri”, “Sporda antrenman teknolojileri”, “İthal spor malzemelerinin yerlileştirilmesi” ile “Sporda sensör teknolojisi” kategorilerinde toplam 67 teknolojik girişim başvurdu.

Yarışmada ilk 5’e girenler toplamda yaklaşık 5 milyon lira ödül ile BİGG Spor Kupası'nın sahibi oldu..

  1. Firma: TEST MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK VE BİLGİSAYAR EĞİTİMİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ

Proje Adı: ESKRİM kablosuz skorlama sistemi

Başvuru Alanı: İthal Spor Malzemelerinin Yerlileştirilmesi

İletişim Kişisi: EMEL ALTIN

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödülü ile ödüllendirildi.  Proje kapsamında sporcunun giysisindeki sensörlere bağlanacak kablosuz bir ekipman geliştirilmesi ve eskrim kablosuz skorlama sistemi ile puanlamanın takip edilmesi planlanmıştır. Benzer bir ürün ülkemizde üretilmemektedir, ancak yurt dışında benzer ürünlere rastlanmaktadır. Kablosuz veri aktarımındaki gecikme ve düşük güvenilirlik sebebiyle müsabakalarda kablosuz sistem kullanılmamaktadır. Dolayısıyla geliştirilecek ürünün antrenmanlarda kullanılması hedeflenmiştir. Proje kapsamında geliştirilmesi planlanan sistem pek çok teknik zorluğun aşılmasını gerektiren ve sporculara daha ergonomik bir ortam sağlama potansiyeli bulunmaktadır.

 

  1. Firma: EPTS ELEKTRONİK VE BİLİŞİM A.Ş.

Proje Adı: Elektronik Performans Takip Sistemi

Başvuru Alanı: Bireysel ve takım takip analiz sistemleri

İletişim Kişisi: HAMİT ÜÇÜNCÜ

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödülü ile ödüllendirildi.  Proje kapsamında geliştirilen Elektronik Performans Takip Sistemi (EPTS), sporcuların antrenman yüklerinin planlanmasını sağlamak için konum, hız, nabız, oryantasyon ve kuaternüyon bilgilerini toplar. Benzer ürünler mevcut olmasına rağmen, EPTS'nin yenilikçi yönü IoT özelliği ve yabancı muadillerine göre fiyat avantajı sunmasıdır. Firmanın özgün katkısı, Bluetooth 5 teknolojisiyle bilgi toplama yeteneğini sağlamasıdır. Ürün, türünün ilk örneği olmamakla birlikte ülkemizde yaygınlaşma potansiyeline sahiptir. Sporcuların optimum antrenman programlarını planlamalarına yardımcı olacak bu teknoloji, spor alanında belirli bir ilerleme vadedebilir. Bu teknolojinin yerli olarak geliştirilmesi, yakın gelecekte birçok spor kulübünün bu sistemi kullanma isteğiyle uyumlu olabilir. Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın özelinde, sporcuların daha etkili ve verimli antrenman yapmasına olanak tanıyarak atletik branşlarda yetenekli sporcu yetiştirmeye olumlu katkı sağlayabilir. Ürünün ticarileşmiş olması ve bazı futbol kulüplerine satılmış olması, ilerleyen süreçte bu alana olan ilginin artacağı ve pazar payının genişleyeceği beklentisini uyandırmaktadır. Firmanın patent geliri olmamasına rağmen yatırım alması, gelecek vaat eden bir iş modeli olduğunu göstermektedir.

 

  1. Firma: AIVISIONTECH ELEKTRONİK YAZILIM ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: ai4sports

Başvuru Alanı: Sporda yapay zeka uygulamaları

İletişim Kişisi: MURAT CEYLAN 

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödülü ile ödüllendirildi.  Projede sporcuların antrenman öncesi ve sonrası termal kamera ile alınan görüntülerini analiz ederek fiziksel durumlarını takip eden ve 40 farklı kas grubu için sporcuya özgü sakatlık risk tahmini yapan bir sistem geliştirilmiştir. Geliştirilen ürün ulusal pazarda yenilik içeren faydalı bir üründür. Proje sayesinde sporcuların antrenman öncesi ve sonrası genel sağlık durumlarının sürekli olarak takibinin yapılabilmesi ve sakatlık risklerinin takibi ve azaltılması hedeflenmiştir. Ürünün satışı gerçekleştirilmiştir. Uluslararası pazara çıkılması da planlanmıştır.

 

  1. Firma: VAULT BİLİŞİM SİSTEMLERİ LTD. ŞTİ.

Proje Adı: SANAL GERÇEKLİK ORTAMINDA HAPTİK KONTROLCÜ DESTEKLİ ESPOR SİSTEMİ

Başvuru Alanı: Spor teknolojilerinde artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları

İletişim Kişisi: FETHİ ULUSOY    

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödülü ile ödüllendirildi.  Proje ile okçuluk sporu için haptik simülatör ve ayrıca hedefteki sensörler ile tam bir deneyim sağlanacaktır. Ürün gerçek bir sporcu ekipmanına bağlanan (örnek olarak profesyonel bir okçuluk ekipmanı) IoT ekipmanından alınan verilerin sanal gerçeklik ortamında oluşturulmuş oyuna aktarılması ve sporcunun bir aksiyon gerçekleştirdiğinde hem spor alanı ile ilgili yaptığı aksiyonu görmesinin sağlanması, aynı zamanda da kondisyonu ile ilgili metriklerin toplanmasını sağlamaktadır. Bu sayede sporcu haptik bir kontrolcüye sahip olmakta, gerçek hayatta yaptığı atışın sonuçlarını metaverse evreninde gözlemleyebilecektir. Okçuluk konusunda çalışanlara iyi bir antrenman aracı olabileceği, ayrıca proje sonucu elde edilecek bilgi birikimi sayesinde gelecekte ülkemizin katılacağı birçok milli müsabakada daha yetkin ve etkili sporcuların yetiştirilebileceği öngörülmektedir. VR E-Spor olarak bilinen geniş alan çoklu oyuncu sistemleri pazarı hedeflenmektedir.

 

  1. Firma: GALYATA SPOR MEHMET KAYA

Proje Adı: Dijital performans geri bildirimli kano ergometresinin geliştirilmesi

Başvuru Alanı: İthal Spor Malzemelerinin Yerlileştirilmesi

İletişim Kişisi: MEHMET KAYA  

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödülü ile ödüllendirildi.  Bu makine ile kano hareketi mekanikleri simüle edilerek, karada kano antrenmanı imkânı sağlanmaktadır. Dijital performans geri bildirimi ile sporcu kano hareketine yönelik güç, hız, tempo, kat edilen mesafe, vs. gibi bilgileri anlık olarak gözlemleyebilmektedir. Ayrıca sudaki kano hidrodinamiğini ve hareket biyomekaniğini gerçekçi bir şekilde simüle etmek ve performans parametrelerini ölçerek anlık olarak raporlamak amacı ile geliştirilmiştir. Omuz ağrılarına yönelik elde edilen performans analiz çalışmalarının akademik bir destekle raporlanmasının yenilikçi yönünü arttırabileceği değerlendirilmiştir. Geliştirilen kano ergometresinin en büyük avantajı, yabancı rakiplere göre üstün fonksiyonel özellikleri daha uygun fiyata sunuyor olmasıdır. Fiyat avantajının yanında, performans monitör sistemindeki çevrimiçi yarış ve dijital koç gibi özgün fonksiyonlar rakip ürünlere göre avantaj sağlayacağı değerlendirilmiştir.

 

  1. Firma: NAVEK SPORTİF ÜRÜNLER VE DANIŞMANLIK A.Ş.

Proje Adı: OKÇULUK SPORUNA YÖNELİK YÜKSEK ATIŞ BAŞARISI SAĞLAYAN TÜM KANAT TİPLERİNE UYUMLU YERLİ PROFESYONEL YAY GÖVDESİ

Başvuru Alanı: İthal Spor Malzemelerinin Yerlileştirilmesi

İletişim Kişisi: AYŞE DEMİRKAN

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı.  Havacılık endüstrisinde kullanılan özel alüminyum alaşım, yerli üretim yay gövdesinde kullanılarak, katma değeri yüksek, inovatif ve yerli bir ürün yay gövdesi elde edilmiştir. Yeni yay gövdesi sistemi, ulusal ve uluslararası pazarlara sunulurken birçok problemin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Yerli yay gövdesi ürünü ile ilgili olarak firma, ulusal pazara son üç buçuk yılda 1.524.667,01 TL değerinde yerli yay gövdesi satışı gerçekleştirerek önemli derecede ithal ikame sağlamış ve Türk okçuluk sektöründe yerli ve milli ürünlerin baskın pozisyona geçmesini sağlamıştır.

 

  1. Firma: PERFORMANZ ARGE VE YAZILIM HİZMETLERİ A.Ş.

Proje Adı: Toplu Antrenmanlarda ve Kişisel Sportif Faaliyetlerde Kullanılan Kablosuz Sporcu Eğitim ve Antrenman Geliştirme Sistemi

Başvuru Alanı: Sporda sensor teknolojisi

İletişim Kişisi: HAKAN ŞUMNULU

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Proje sporcuların toplu ya da tek başına yapılan antrenman veya çalışmalarının izlenmesi ve ölçülebilmesi için donanımsal yapı ve otomasyon yazılımı ile desteklenmesini sağlamaktadır. Yazılım içeren bu sistem sporcuların hareket ve gereken bazı yeteneklerini test edip geliştirmek anlamında halihazırda çeşitli kulüp ve birimlerde kullanılmaktadır. Ürün yelpazesinin yurt içinde üretiliyor olması yaygınlaşmasını ve her yaştan ve branşta sporcunun faydalanmasını sağlayabilmektedir. Küçük yaşlarda temel yeteneklerin saptanması ve sporcu gelişiminin bilimsel ve modern yollarla yapılmasına olanak verebilecek bir sistem ortaya çıkarılmıştır. Bu tür bir sistem ve yazılımın yerli imkanlarla yapılmasının ulusal bilgi ve deneyim kazanılması açısından yararlar sağlayarak benzerlerine göre rekabet avantajı sağlayabileceği düşünülmektedir.

 

  1. Firma: TRUEYOGİ WELLNESS TEKNOLOJİ TİCARET AŞ.

Proje Adı: HyperFit Interaktif XR Fitness Oyunu

Başvuru Alanı: Spor teknolojilerinde artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları

İletişim Kişisi: MEHMET UZUN

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı.  Geleneksel fitness yöntemleri ve egzersiz programları, insanlar tarafından sıkıcı ve zorlayıcı bulunmakta, bu da insanların motivasyonunu azaltmaktadır. Bu bağlamda, eğlenceli, sürükleyici ve erişilebilir egzersiz deneyimleri sunarak insanları daha aktif bir yaşam tarzına yönlendirecek yenilikçi çözümler gerekmektedir. Proje konusu ürün bu ihtiyaçtan yola çıkarak geliştirilmiş olan ve teknolojik çözümlerle oyunlaştırma unsurlarını birleştirerek eğlenceli ve etkileşimli bir egzersiz deneyimi sunmayı hedefleyen yenilikçi bir mobil oyun platformudur. Ürünün teknolojik kurgusu genişletilmiş gerçeklik (XR), bilgisayarlı görü ve yapay zeka teknolojilerini içermektedir. Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik vb. teknolojilerin bilgisayarlı görme ve yapay zeka gibi teknolojilerle birleştirilerek ürüne dönüştürülmesi özellikle ülkemiz için yeni olarak değerlendirilebilmektedir.

 

  1. Firma: ION TEKNOLOJİ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: Woxis - Home Studio (Taşınabilir  Kablolu Fitness Ekipmanı ve Dijital Koçluk Uygulaması)

Başvuru Alanı: Sporda Antrenman Teknolojileri

İletişim Kişisi: FATİH ONUR

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı.  Woxis Pro, profesyonel sporcuların ve egzersiz tutkunlarının ihtiyaçlarını karşılamak üzere dijital bir fitness istasyonu olarak tasarlanmıştır. Ürün, istenilen her yerde ve zamanda kişiselleştirilmiş spor yapma imkanı sunan dijital, kablolu ve taşınabilir fitness ekipmanı ve mobil uygulamasından oluşan fitness stüdyosudur. Ürünün kendisi 2.5 kg ağırlığında ve 30 kg’a kadar direnç uygulayabilmektedir. Özel tasarımı ile farklı aparatlarla 200’den fazla egzersizin yapılmasına imkan tanımakta; kadın, genç, engelli ve dezavantajlı gruplara spor yapma fırsatı sunmaktadır. Projede evde işyerinde vb spor yapma olanağı sağlayan bir akıllı spor aleti ve buna bağlı olarak çalışan spor koçluk uygulaması geliştirilmesi hedeflenmektedir.  Çok hafif kilolarla taşınabilir fitness cihazı niteliği taşıyan ürün ulusal düzeyde spor yapanlara destek olabilecek niteliktedir.

 

  1. Firma: STRATEJİK YENİLİKÇİ GİRİŞİMLER ARGE MÜHENDİSLİK VE SAĞLIK SAN. TİC. LTD. ŞTİ.

Proje Adı: Aktif Sporlar Yapan Sporcularda Görülen Kristal Kaymasına Bağlı Vertigo Hastalığının Tedavisi için Geliştirilmiş Olan Yapay Zeka Destekli Robotik Tedavi Sistemi

Başvuru Alanı: Sporda yapay zeka uygulamaları

İletişim Kişisi: MURAT HALUK ÖZKUL

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Projede kristal kayması olarak isimlendirilen hastalığın teşhis ve tedavisi için 3 aşamalı bir sistem geliştirilmiştir. Kristal Kayması hastalığında önemli olanın kristallerin 6 adet kanalın hangisi içerisinde olduğunun tespiti olduğu ve MRI veya röntgen gibi cihazların kristallerin yerini gösterememesi durumundan yola çıkılmıştır. Bunun için infrared kameralar ile hastanın gözlerini bilgisayara yansıtan bir gözlük takıp göz hareketleri takip edilmektedir. Hastanın gözlerinde beliren istemsiz ritmik sıçrayıcı hareketlerin yönü ve hareketlerine bakarak teşhis konulmaktadır. Daha sonra hastaya yaptırılan manevralarla kristallerin zararsız bir bölgeye düşürülmesi sağlanmaktadır. Hastalar için 12 değişik tedavi manevra serisi olup, tedavi robotik manevra sandalyesi tarafından hastaya yaptırılmaktadır. Projenin uluslararası pazarda benzerleri vardır. Fakat ulusal pazarda benzer bir ürün bulunmaması sebebiyle yenilik içermektedir. Aktif ve ivmeli spor yapan takım oyuncularının %25’inde bu rahatsızlığın görüldüğü belirtilmiştir. Bu nedenle sporcuların da kullanabileceği bir üründür. Geliştirilen sistemin hastaların tanı ve tedavisini ilaçsız ve ameliyatsız sadece manevralarla 12 dakikada yapabildiği hesaplanmıştır.

 

  1. Firma: MEDROCO MEDİKAL ROBOTİK SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: Sporcu Yaralanması Sonrasında ve Sporcu Performans Takibinde Kullanılacak Sanal Gerçeklik Destekli Yeni Nesil Denge, Refleks ve Zıplama Yüksekliği Ölçüm Cihazı

Başvuru Alanı: Spor teknolojilerinde artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları

İletişim Kişisi: ÖMER FARUK BAŞARGAN

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Proje önerisinin asıl amacı, yaralanma sonrası sporcunun bazı verilerini ölçerek ve uzmanlara raporlayarak uygulanacak rehabilitasyon sürecini bireye özel hale getirmek ve verimliliği arttırmaktır. Proje kapsamında önerilen VivePAD cihazı, sanal gerçeklik destekli bazı biyomotor testlerin uygulanabildiği, rehabilitasyon aşamalarında kullanılabilen bir ürün olarak tanımlanmıştır. Ürünün sağlık alanında geniş yelpazede kullanım alanının olması ve spor yaralanmaları sonrasındaki rehabilitasyon süreçlerine yönelik sanal gerçeklik destekli yapısı ve raporlama aşamaları projenin yenilikçi yönü ve özgün değeri açısından önemli olarak değerlendirilmiştir. Sporcu rehabilitasyonu ve farklı sağlık alanlarında kullanılabilecek önemli bir ürün olarak değerlendirilmektedir. Proje başvuru aşamasında sekiz cihazın teslim edildiği ve 26 ön talep toplandığı belirtilmiştir. Ürün halihazırda mevcut durumuna Teknofest Girişim Hızlandırma Programı (300.000TL) desteğiyle gelmiştir.

 

  1. Firma: COMPARİSONATOR YAZILIM VE DANIŞMANLIK ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: Comparisonator Yapay Zeka Oyuncu Endeksi ve Analiz Platformu

Başvuru Alanı: Sporda yapay zeka uygulamaları

İletişim Kişisi: FURKAN YAĞIZ                  

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Yenilikçi bir iş fikrinden yola çıkarak Kuruluş 2023 yılında TÜBİTAK 1. BİGG Spor yarışmasında mansiyon ödülünü kazanmıştır. Kuruluş futbol istatistik sektörü, taraftar ve eğlence sektörü ve medya sektörüne ürün geliştirmektedir. Kuruluş Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın spor analizi, performans değerlendirmesi ve oyuncu gelişimi alanlarına direkt teknolojik çözümler sunduğunu beyan etmektedir. Ar-Ge ekipleri Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi tekniklerini kullanarak oyuncuların maç sonu performanslarını detaylı olarak analiz eden ve bu analizleri tarafsız bir KPI (Temel Performans Göstergesi) ile sunan "Comparisonator Yapay Zeka Endeksi"ni geliştirmiştir.

 

  1. Firma: PROBODY SYSTEMS YAZILIM TEKNOLOJİLERİ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: EMS(GİYİLEBİLİR TÜM VÜCUT KAS UYARIM SİSTEMİ)

Başvuru Alanı: İthal Spor Malzemelerinin Yerlileştirilmesi

İletişim Kişisi: TOLGA KARTAL TİMUROĞLU       

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Firma elektromiyostimülasyon (EMS) sistemi ürünüyle yarışmaya başvurmuştur. EMS sporcularda kasa doğrudan elektrik akımı uygulanarak yapılan bir antrenman türüdür ve antrenman yoğunluğunu arttırmaktadır. Vücuda giyilen özel uyarım elektrotlu giysiler yardımıyla normal antrenmanların arasında veya sırasında belirli sürelerde uygulanmaktadır. Firma ürünü için CE belgesi de almış durumdadır. Ülkemizde böyle bir sistem üretimi bulunmamaktadır. Yurtdışında benzer ürünler vardır, fakat yenilikçi yön olarak tek bir antrenör tableti üzerinden 6 farklı sporcu için ayrı programlar uygulayabilme özelliğiyle yurtdışı rakiplerinden de ayrılmaktadır. Söz konusu ürün hem profesyonel sporcuların, hem de amatör sporcuların, zayıflamak isteyenlerin, spora az zaman ayırabilecek durumda olanların kullanabileceği bir ürün olarak tasarlanmıştır. Her alandaki sporcuların kas gelişiminde, performanslarının arttırılmasında ve sakatlık sonrası rehabilitasyon süreçlerinin kısaltılmasında fayda sağlayacak bir üründür. Ülkemizde 1000 adet EMS sistemi ithal edilmiş durumdadır. Firma ürününe CE belgesi de alarak ticarileşme aşamasını tamamlamıştır. Ayrıca firma ürünüyle Türkiye Cimnastik Federasyonu EMS kurslarına da cihaz desteği sağlamaktadır.

 

  1. Firma: STATSFABRİK VERİ ANALİTİĞİ VE YAZILIM SANAYİ TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ

Proje Adı: İSTATİSTİK FABRİKASI: GELİŞMİŞ FUTBOL VERİ ANALİTİĞİ ÇÖZÜMLERİ İLE İÇERİĞE BAĞLI, ÖNGÖRÜLÜ OYUNCU VE TAKIM PERFORMANS İSTATİSTİKLERİ ÜRETEN VE GÖRSELLEYEN YAZILIM

Başvuru Alanı: Sporda yapay zeka uygulamaları

İletişim Kişisi: DORUK ŞAHİNEL

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Kuruluş tarafından geliştirilen yazılımın amacı, futbol verisini filtreleme yöntemleri ve kümeleme gibi temel yapay zekâ algoritmaları ile zenginleştirerek yeni futbol bilgileri açığa çıkarmaktadır. Açığa çıkarılan yeni bilgiler, doğru görselleştirme yöntemlerini futbola uygun bir dille futbol sektörü çalışanları için anlaşılır hale getirmek için kullanılmaktadır. Projenin tüm çalışmaları proje ekibi (ve danışmanları) tarafından gerçekleştirilmiştir. Ürünün benzer sistemlere göre yenilikçi yönü farklı veri sağlayıcıların ve açık kaynak futbol verilerinin bir araya getirildiği bir veri tabanına iletilen sorgular ile farklı makine öğrenimi algoritmalarında farklı verilerin kullanılmasını sağlamasıdır. Proje çıktısı ürün spor teknolojisi ve takım performans analizi alanlarında Türkiye'nin ulusal bilgi birikimini artırarak teknolojik gelişimine katkıda bulunabilecektir.

 

  1. Firma: YÜNSA YÜNLÜ SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ

Proje Adı: Sporcu Performansının Takip Edilmesi için Giyilebilir Teknolojiler ve Yapay Zeka Tabanlı Karar Destek Sistemi Geliştirilmesi

Başvuru Alanı: Sporda yapay zeka uygulamaları

İletişim Kişisi: DUYGU YAVUZKASAP AYAKTA    

Bilgi: Firma BiGG SPOR ödül töreninde mansiyon belgesi aldı. Ürünün amacı sporcu performansının değerlendirilmesini sağlayacak verilerin elde edilebilmesi için üzerinde dakikadaki solunum sayısı, kalp atımı sayısı, EKG, vücut sıcaklığı, enerji harcama düzeyi, maksimal oksijen kullanımı, ter ph (asiditesi) ve adım sayısını içeren bir tişört geliştirmektir. Proje önerisi giyilebilir teknoloji alanında sunulmuştur. Sporcu performansının arttırılması, takip edilmesi amacıyla tişörtün yapay zekâ tabanlı karar destek sistemi ile geliştirilmesidir. Bu teknoloji sadece sporda değil aynı zamanda toplumun diğer kesimlerinde de (yaşlı bakım, askeri personel vb.) kullanılabilir niteliktedir. Giysiye yerleştirilecek sensörlerle anlık bilginin alınması hedeflenmiştir. Şu anda THS-4 olan bir prototipin ürüne dönüştürülmesi hedeflenmektedir. Projenin spor alanının dışında geniş bir yelpazede kullanılabilecek olması nedeniyle toplumsal yaygın etkisinin olduğu değerlendirilmiştir.